Restaurant met tafel

Ondernemer & crisis manager?

‘Eindelijk licht aan het einde van de tunnel’

Dit dacht vrijwel iedere horecaondernemer na twee uitdagende coronajaren. Deze ondernemers en hun personeel konden eerder dit jaar hun geluk niet op toen in maart alle coronamaatrdegelen werden opgeheven, niet wetende dat zij vrijwel direct de volgende crisis in zouden rollen.

Ik zal maar even opsommen waar de gemiddelde horecaondernemer mee te maken heeft gehad; 2 maanden corona sluiting, extreem krappe arbeidsmarkt met personeelstekorten tot gevolg, een energiecrisis die zijn weerga niet kent, aflossing van corona schulden bij de belastingdienst en een inflatie (CPI) cijfer van 10%.

Met één van deze bedreigingen zou het al een heel moeilijk jaar worden voor de horeca, laat staan al deze bedreigingen in één jaar. Hoe houd je dit, zonder of met minimale steun vanuit de overheid, vol als horecaondernemer?

 

Zijn flexibele tarieven de oplossing voor de energiecrisis?

Optimaliseer bezetting en maximaliseer omzet door het voeren van flexibele tarieven. In de hotellerie en luchtvaartdienstverlening normaal en inmiddels volledig geaccepteerd. In de zomer en op feestdagen betaal je meer voor een ticket of hotelkamer dan in de winter. Het streven naar een maximale bezetting tegen het hoogste tarief zal ervoor zorgen dat je maximaal rendeert uit dezelfde (of zelfs een betere) bezetting. Waarom alleen in de hotellerie en niet in restaurants, broodjeszaken, of andersoortige horecabedrijven? Is het heel gek om op de drukke vrijdag- of zaterdagavond meer te betalen voor je etentje dan op een doordeweekse dag? Met flexibele prijzen zorg je voor omzetspreiding gedurende de week, een hogere omzet op piekdagen en een betere bezetting op dal dagen.

 

Automatisering dé oplossing voor het personeelstekort of juist een bedreiging voor de gastvrijheid?

Vrijwel alle sectoren hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt en personeelstekorten. Recruiters vanuit allerlei sectoren jagen op het reeds schaarse horecapersoneel vanwege hun discipline, flexibiliteit, gast- en klantgerichte eigenschappen. Een bedreiging waar je als horecaondernemer maar weinig aan kan doen. Soms een stap naar achter zetten en processen van een afstand bekijken kan heel waardevol zijn in het bestrijden van personeelstekorten. Kunnen processen gemakkelijker, efficiënter, sneller, deels of volledig geautomatiseerd? Bij automatisering in de horeca wordt vaak gedacht aan direct verlies van service en gastvrijheid, toch zien wij in alle segmenten bestelzuilen, self check-in, bestellen via iPads, en robots. Van een volledig geautomatiseerd check-in bij het hotel tot een robot die de gerechten vanuit de keuken naar een centraal punt in het restaurant brengt, vrijwel iedere ondernemer die ik spreek overweegt een automatiseringsstap om personeelstekorten te voorkomen.

 

Een horecaondernemer, of een kunstschilder?

Weest creatief als horecaondernemer, een goed voorbeeld hiervan is blurring.  Blurring is het verbreding van de functie van het bedrijf. Een bloemist die noodgedwongen broodjes en koffie gaat verkopen omdat 40% van zijn leveranciers de bloemen niet meer kan leveren door de kostenstijging van productie. Het voorbeeld van een creatieve ondernemer, maar waarom kan dit niet in de horeca?  Start een lokale supermarkt met verse producten welke ook gebruikt worden in het restaurant, verkoop het meubilair waar de gast aan zit, of start met de verkoop van bloemen. Let hierbij natuurlijk wel op dat jouw kunstwerk past binnen het kader van jouw vergunning en verzekering!

 

Laten we ideeën uitwisselen!

We zien ondernemers alle mogelijkheden aangrijpen om in kansen te denken gedurende de crisis.Enthousiast geworden over deze ideeën, of heb je zelf unieke ideeën, wij komen graag in contact! Laten we een kop koffie plannen!